Oct 30 2014

Tuskastuttavan vähän treeniä

Published by under Treenaus

Sekä viime että tällä viikolla kuusi päivää matkoilla ja poikkeuksellisen tiukat aikataulut molemmilla viikoilla. Tämä näkyy heti treenien määrässä. Viime viikolla toisessa hotellissa ei ollut edes komeron kokoista kuntosalia. Tällä viikolla taas sali oli ihan kelvollinen, mutta illat venyivät niin myöhään etten jaksanut tai kerennyt kuin kerran salille. Tänäänkään en pääse treenaamaan, kevyt 23-tunnin siirtymä Kazakhstanista kotiin on käynnissä ja tätä kirjoitan ankealta Minskin lentoasemalta. Viime viikolla taisin saada kasaan 3 treeniä, tälle viikolle saanen yhden enemmän.

Taxcin Bushido on saapunut pyöräkauppiaalleeni, mutta sen “smart-toiminnallisuudet” jäivät jälkitoimitukseen, joten edelleen on odoteltava suunnitelmallisen sisäpyöräilykauden grand oppeningia.

No responses yet

Oct 21 2014

Maanantai 20.10.

Published by under Treenaus

Keskellä työpäivää pidin pienen tauon tietokoneen hakkaamisesta ja ajoin trainerilla vetoja. Tein reippaahkon treenin sitäkin varten, että mikäli tiistaina olisin ulkomaanmatkan takia ihan rikki, niin voisin pitää lepopäivän hyvillä mielin. Tänään on tiistai ja kirjoitan tätä hotellihuoneessa työpäivän jälkeen: olo on verraten erinomainen. Taidankin painella vähäksi aikaa hotellin fitness-huoneeseen. Hotellin vastaanotto ylisti sitä taivaaseen saakka, joten onhan se siinä tapauksessa nähtävä.

No responses yet

Oct 19 2014

Sunnuntai 19.10. vitospäivää pukkaa

Published by under Treenaus

Piakkoin lähdössä salille – vitospäivä. Vaikka edellinen päivitys olikin ykköspäivän päivitys, niin muutkin treenit on tehty uskollisesti tällä viikolla ennen vitospäivää. Sen verran kylläkin löysäilty/harrastettu muuta, että sunnuntaina joutuu tekemään viitospäivän.

Illalla KaUn peli EBT:tä vastaan. Seahawksilla tänään peli Ramseja vastaan, joten iltaohjelmaakin on luvassa.

Ensi viikko: 6 päivää menee Serbiassa ja Serbitasavallassa. Sitä seuraava viikko Kazakhstanissa. Sen jälkeen mahdollisesti kahden viikon yhtämittainen kiertue Itä-Euroopassa, joten salitreeni saattaa jäädä inhottavan vähille seuraavan kuukauden aikana. Hotelleista löytyy yleensä välttävä kuntopyörä, ja sen lisäksi teen korsettitreeniä siten kuten Tom Danielson kirjassaan opettaa.

No responses yet

Oct 15 2014

Tiistai 14.10. salilla

Published by under Treenaus

Ykköspäivä ja uusi ohjelma, seuraavat 8 viikkoa. Tosin, reissua jälleen pukkaa enemmän mitä lääkäri määrää, joten ohjelman noudattaminen uhkaa jäädä pelkäksi haaveeksi. Hotellien saleilla kun ei vapaat painot riitä edes minunkaltaiseni rimpulan vaatimattomiin tarpeisiin.

No responses yet

Oct 13 2014

Nyt ois kirveelle töitä

Published by under Treenaus

Viime viikko reissussa ja pitkästä aikaa en kertaakaan jaksanut mennä salille pitkien työpäivien näännyttämänä. Viikonloppuna heiluttelin kirvestä molempina päivinä; jokunen heittomotti jo sisällä. Herkkua tosin vielä riittää, joten salitreeniä tulee tällekin viikolle todennäköisesti niukasti.

Tänään maanantaina koivu on halkeillut noin puolen tunnin ajan. Sali jäänee tänäänkin väliin, jotenkin on virta vähissä.

 

No responses yet

Oct 11 2014

Tikuista virtaa

Published by under JotainIhanMuuta

Tämä on oikeastaan aika nerokas keksintö:

biolite-camp-stove

 

Lisätietoja: http://biolitestove.com/products/campstove/

No responses yet

Oct 01 2014

1.10. Aktiivikokoustelua

Published by under Treenaus

Virittelin HKUni trainerin päälle (veli TT, uusi himmeli ei ole vielä tullut), ja verkkokokouksen käyntiin. Oheisesta sykekäyrästä näkee, että jouduin vastaamaan kolmeen eri kertaan kysymyksiin:

image

Silloin kun joutuu itsekin osallistumaan kokouksiin – ei siis pelkästään kuuntelua – syke kannattaa pitää rauhallisena, niin muut kokoustelijat eivät ihmettele huohottelua.

One response so far

Sep 30 2014

Polar V800 rasitusmittaus ja salitreenit

Published by under Treenaus

Polarin V800 mittaa kokonaisrasitusta ja palautumista; harjoitusten kuormitusta, yleistä aktiivisuutta ja levon määrää. Sen verran on kilometrejä jo taulussa, että tunnen oman elimistöni aika hyvin. Silti, kokonaisrasituksen kasvaessa – matkustaminen, tilapäisesti vähentynyt yöuni jne – minulla on taipumusta treenata liikaa. Tähän mittari on erinomainen apu.

Käyn salilla 4-5 kertaa viikossa ja sen aiheuttama kokonaisrasitus on kiusallisen vähäinen. Teen lyhyitä sarjoja raskailla painoilla ja sarjojen välissä noin 3 minuutin lepo, jonka aikana syke laskee. Kokonaisrasitus, vaikkakin treenatut lihakset ovatkin väsyneitä, jää aika vähäiseksi.

Seuraavassa kuva tältä viikolta. Lauantaina ajoin rankan sisäpyöräilyn ja kevyehkön palauttelun sunnuntaina. Nämä yhdessä nostivat tilan lähelle rasittunutta. Eilen maanantaina kävin salilla.

 

image

Kuvassa näkyy hyvin miten vähäinen vaikutus salilla on palautumisen tilaan. Olisin pysyvästi “Aliharjoitellut” tilassa, jos treenit jäisivät pelkästään salilla käyntiin.

Mittari ei tietenkään saa pelkästään ohjata treenausta. Jos pelkkä salitreeni täyttää treenitavoitteet, niin tällöin mittarin palautumisen seuranta ei tuota treenien suunnitteluun mitään lisää. Jos treenaat salin ulkopuolella, V800 on loistava lisä.

No responses yet

Sep 29 2014

28.9. pyöräilemässä

Published by under Treenaus

Tarkoitus oli päristellä parin tunnin lenkki, mutta ilmeisesti sekä lauantain spinning että tolkuton matkustus (sisäinen kelloni lienee jossain Islannin paikkeilla tätä kirjoittaessa) tuntui jaloissa. Oli tahmeaa ja tylsää. Ja syke hakkasi koko ajan yli alemman kynnyksen, vaikkei pyörä käskytetty ollenkaan. Ajomatka typistyi siksi vaatimattomaksi reiluksi 27 kilometrin mittaiseksi suossa tarpomiseksi. Harmi sinällään, saattoi olla yksi viimeisistä – tai viimeinen – tämän syksyn lämmin ja aurinkoinen sunnuntai.

No responses yet

Sep 28 2014

Lauantain 27.9. tyttöjen kanssa ajelulla

Published by under Treenaus

Joskus pieni ikuisuus sitten kävin salilla, jossa salinpitäjä oli sellainen vanhan liiton painokarju. Söi varmaan mankkaa aamiaiseksi proteiinipuurona. Kokoa kaverille oli kertynyt ja raudan nostelu oli “oikeaa” harjoittelua. Kerran kävellessäni spinningistä kohti pukuhuonetta kaveri tuli vastaan ja kysyi “olitko tyttöjen kanssa ajelulla?”.

Eilen olin. Spinningkauden avaus, jota edeltävänä “lämmittelynä” tein rintatreenin. Joo, ei mitään järkeä yhdistellä tällä tavalla, mutta kun oli ylimääräistä aikaa tunnin verran, niin mikäs mukavampaa kuin a) punttien heiluttelu b) kampien pyörittely?

Ohessa spinningin sykekäyrä:

image

Tyttöjen kanssa on kiva ajella.

No responses yet

Next »