Jul 13 2014

Palautumisen tila: aliharjoitellut

Published by under Treenaus

Koko viikko mennyt joko pitkään töissä tai sitten heinänteossa. Jokusen kerran mitattu sykettä, mutta Polarin armoton tuomio on “Aliharjoitellut”.

Tätä kirjoitan Frankfurtin kentällä, matkalla ameriikan ihmemaahan. Lenkki- ja salikamat ovat mukana, yritän muuttaa palautumisen tilastatuksen.

No responses yet

Jul 07 2014

Maanantai 7.7. salilla

Published by under Treenaus

Aamusali ennen duunia. Ykköspäivä. Teen salilla noin tunnin treenin, neljä kertaa viikossa. Viime viikolla erinäköisten syiden takia en käynyt kuin kerran pyöräilemässä neljän salikerran lisäksi. Polar on huudellut nyt jo muutaman päivän, että olen aliharjoitellut. Salikäynnit kun eivät ihan riitä pitämään mittaria tyytyväisenä.

Muiden kuin jalkapäivän treenin palautusaika on noin 4 tuntia ja harjoitus on aina vaikutukseltaan “kevyt”. Tällöin katsotaan siis koko treenin vaikutusta. Älä aja siihen miinaan, että voisit saman tien mennä salille toisen kerran. Seuraamani ohjelma on rakennettu siten, että päälihasryhmät treenataan varsin perusteellisesti ja treenin jälkeen lihasryhmä vaatii noin 5-7 päivää lepoa.

No responses yet

Jul 03 2014

Pari sanaa treeneistä

Published by under Treenaus

Kauden pääpyöräilytapahtuma – Vätternrundan – on siis nyt poljettu. Yritän saada siitä joitain ajatuksia tallennettua näille sivuille viikonlopun aikana. Ikää on mittariin kertynyt jo niin paljon, että jos en pian niitä kirjoita, niin kohta ei ole enää mitään kirjoitettavaa jäljellä. Verbaalihortoilu sikseen, olin sanomassa, että nyt on taas treenielämän paras aika, kun ei ole pakko treenata jotain tapahtumaa varten. Aikaisemmin keväällä aina kun pääsi treenaamaan, niin kannatti mennä pyöräilemään, koska oli pakko kerätä kilsoja ennen Vrundia.

Nyt sen sijaan voin tehdä erittäin hyvällä omatunnolla ihan niitä treenejä mitkä hyvältä tuntuvat. Suorastaan vapauttava tunne. Taidankin lähteä pyöräilemään silkasta ilosta…

Hyvän kunnon, painonhallinnan jne lisäksi liikkumisen tuottama endorfiinihumala lienee ainakin minulla treenaamisen perimmäinen tarkoituskin. Pidän pyöräilystä ihan älyttömästi, mutta toisaalta tunnistan itsestäni sen, että joskus tavoitteilla saadaan treeni-iloa hetkellisesti pienennettyä. En esimerkiksi tunne kovin montaa heeboa, jotka innosta piukeina lähtevät tekemään kovia intervallitreenejä, mutta silti intervallitreenit tulee tehtyä. Kehittyminen ja tavoitteiden saavuttaminen silloin tällöin vaatii epämukavuusalueelle menemistä.

Treeniviikko koostuu nyt neljästä salikäynnistä. Jalat teen “lajinomaisesti”, eli pyöräilemällä. Esimerkkinä jalkatreenistä ajoin viime viikolla voimavetoja eli “kontrastiharjoituksen” (kts. kirja “Aja kovempaa!” s. 103). Lisäksi ajan pyörällä lenkin tai kaksi viikon aikana, viikonloppuna yksi pitkä pyöräily tai melonta. Treenikertoja kertyy aika monta viikolle ja Polarin V800 kerää minuutteja enemmän mitä vuosiin. Kuten työkaverini jaksaa julistaa: Life is goooooood!

No responses yet

Jul 01 2014

Kesäkuun treenit

Published by under Treenaus

Kiireitä, mukamas, siksi täällä on ollut hiljaista.

Kesäkuulle kirjasin 27 harjoitusta. Luku on aika korkea, mutta se sisältää pari kertaa pyörällä tehdyn salikäynnit, jolloin siirtyminen oli suuntaansa vain noin vartin verran. Vätternrundan jälkeen pidin Polarin suosituksesta viikon tauon. Muutoin treeniä kertyy tasaisesti ja kohtuullisen monipuolisesti.

Kesäkuussa liikuin yhteensä 7 minuuttia vaille 35 tuntia, joskin taas tuo Vätternrundan 300 kilsan pyöräily vähän kuorruttaa lukemia. Kaloreita paloi 24 288 ja pyöräilyä kertyi reilu 600 kilsaa. Pyöräily lisäksi aloitin jälleen aktiivisemman salitreenin, kävin melomassa ja hakkasin halkoja.

No responses yet

Jun 09 2014

Viikon 23 yhteenveto

Published by under Treenaus

Viikon treenidataa:

  • 5 treeniä
  • yhteensä 7:45
  • 5403 kaloria
  • 2 salitreeniä, yksi muu ulkotreeni, 2 pyöräilyä
  • Pyöräilykilometrejä yhteensä 114

No responses yet

Jun 05 2014

5.6. salilla

Published by under Treenaus

PP:llä salille, 52 minsaa treeniä (selkärangan aukaisua, kevyt penkki, vatsat ja hauikset) ja vartin verran peepeilyä takaisin kotiin. Kokonaisrasitus yhteensä reilusti alle vuorokausi. Mittaria viikon verran seuranneena, palautumisaika lyhentynee huomisen päivän aikana.

No responses yet

Jun 04 2014

Lippujuhlapäivän ajelu

Published by under Treenaus

Istuin lähes koko päivän luurit korvalla. Polar antoi kaksi aktiivisuusmuistutusta – olin “passiivinen 1 tunnin ajan. Pitkäaikainen istuminen haittaa verenkiertoa erityisesti jaloissa. Istuminen vie vain vähän energiaa, mikä voi hankaloittaa painonhallintaa.”

Viimeisestä puhelusta lintsasin – älä kerro kellekään – ja painelin pyöräilemään.

image

Tunti ja 27 minuuttia, keskisykkeen ollessa kenties yllättävänkin korkea vauhtiin nähden. Huominen lepoa, ainakin pyöräilystä.

No responses yet

Jun 04 2014

3.6. salitreeniä

Published by under Treenaus

Maanantaina työkiireet suunnitellusti estivät treenin. Eilen tiistaina ripeksi tai satoi koko päivän ajan, joten en viitsinyt lähteä pyöräilemään. Kävin sen sijaan salilla treenaamassa. Noin tunnin treeni ja päälle vajaa vartti jäähdyttelyä. Tunti ja 18 minuuttia koko setti. Tein maastavetoja, penkkiä, kulmasoutuja sekä “military press”. Vaikka jokainen suorituksen tein samalla kaavalla mitä olen noudattanut viime syksystä alkaen (isot painot, 4-6 toistoa, 3 min palautukset), niin keskisyke jäi vain 113 lyöntiin.

Polar laski palautumisajaksi 7 tuntia.

image

No responses yet

Jun 04 2014

Lihasmassan kasvatus on helppoa.

Published by under JotainIhanMuuta

browniesKotiutuessani jokin aika sitten joltain reissulta huomasin työpöydälläni outoja objekteja. Ilmeisesti jumalaisen kaunis vaimoni oli jostain saanut kaksi “brownies” pakettia.

Teksti paketin kyljessä on aivan helmi: “Eat Brownies, Get Muscles”.

Amerikkalainen unelma täydellistyneenä värikkäisiin kuoriin.

No responses yet

Jun 02 2014

1.6. melontakauden avaus

Published by under Treenaus

Ensimmäistä kertaa melomassa tänä kesänä. Tunnin veto 132 lyönnin keskisykkeellä, keskinopeuden ollessa 7,4 km/h. Talven salitreeni lienee tehnyt hyvää, sillä missään vaiheessa melontaa en tuntenut tarvetta pysähtyä ja levähtää hetken.

Lähdin melomaan noin puoli vuorokautta aikaisemmin mitä sykemittari oli palautumisajaksi laskenut. Ajattelin, että kello aloittaa tolkuttoman mekkaloinnin käynnistäessäni sykkeen mittausta. Näin ei kuitenkaan käynyt, mittari on selvästikin saanut hyvän kotikasvatuksen.

 

image

No responses yet

Next »