Sep 30 2014

Polar V800 rasitusmittaus ja salitreenit

Published by under Treenaus

Polarin V800 mittaa kokonaisrasitusta ja palautumista; harjoitusten kuormitusta, yleistä aktiivisuutta ja levon määrää. Sen verran on kilometrejä jo taulussa, että tunnen oman elimistöni aika hyvin. Silti, kokonaisrasituksen kasvaessa – matkustaminen, tilapäisesti vähentynyt yöuni jne – minulla on taipumusta treenata liikaa. Tähän mittari on erinomainen apu.

Käyn salilla 4-5 kertaa viikossa ja sen aiheuttama kokonaisrasitus on kiusallisen vähäinen. Teen lyhyitä sarjoja raskailla painoilla ja sarjojen välissä noin 3 minuutin lepo, jonka aikana syke laskee. Kokonaisrasitus, vaikkakin treenatut lihakset ovatkin väsyneitä, jää aika vähäiseksi.

Seuraavassa kuva tältä viikolta. Lauantaina ajoin rankan sisäpyöräilyn ja kevyehkön palauttelun sunnuntaina. Nämä yhdessä nostivat tilan lähelle rasittunutta. Eilen maanantaina kävin salilla.

 

image

Kuvassa näkyy hyvin miten vähäinen vaikutus salilla on palautumisen tilaan. Olisin pysyvästi “Aliharjoitellut” tilassa, jos treenit jäisivät pelkästään salilla käyntiin.

Mittari ei tietenkään saa pelkästään ohjata treenausta. Jos pelkkä salitreeni täyttää treenitavoitteet, niin tällöin mittarin palautumisen seuranta ei tuota treenien suunnitteluun mitään lisää. Jos treenaat salin ulkopuolella, V800 on loistava lisä.

No responses yet

Sep 29 2014

28.9. pyöräilemässä

Published by under Treenaus

Tarkoitus oli päristellä parin tunnin lenkki, mutta ilmeisesti sekä lauantain spinning että tolkuton matkustus (sisäinen kelloni lienee jossain Islannin paikkeilla tätä kirjoittaessa) tuntui jaloissa. Oli tahmeaa ja tylsää. Ja syke hakkasi koko ajan yli alemman kynnyksen, vaikkei pyörä käskytetty ollenkaan. Ajomatka typistyi siksi vaatimattomaksi reiluksi 27 kilometrin mittaiseksi suossa tarpomiseksi. Harmi sinällään, saattoi olla yksi viimeisistä – tai viimeinen – tämän syksyn lämmin ja aurinkoinen sunnuntai.

No responses yet

Sep 28 2014

Lauantain 27.9. tyttöjen kanssa ajelulla

Published by under Treenaus

Joskus pieni ikuisuus sitten kävin salilla, jossa salinpitäjä oli sellainen vanhan liiton painokarju. Söi varmaan mankkaa aamiaiseksi proteiinipuurona. Kokoa kaverille oli kertynyt ja raudan nostelu oli “oikeaa” harjoittelua. Kerran kävellessäni spinningistä kohti pukuhuonetta kaveri tuli vastaan ja kysyi “olitko tyttöjen kanssa ajelulla?”.

Eilen olin. Spinningkauden avaus, jota edeltävänä “lämmittelynä” tein rintatreenin. Joo, ei mitään järkeä yhdistellä tällä tavalla, mutta kun oli ylimääräistä aikaa tunnin verran, niin mikäs mukavampaa kuin a) punttien heiluttelu b) kampien pyörittely?

Ohessa spinningin sykekäyrä:

image

Tyttöjen kanssa on kiva ajella.

No responses yet

Sep 27 2014

Salitreeniä myös pyöräilijöille

Published by under Treenaus

The Cyclist’s Training Bible on lukemistani pyöräilytreenikirjoista varmasti kattavin. Melkoinen järkäle.

Lihaskunto-osiossa kaveri antaa tavoitepainot muutamille eri liikkeille. Maksimivoimakaudella kutakin liikesarjaa tehdään kolme kertaa, toistot 3-6, miesten tavoitepainot:

  • kyykky 1,7 * oma massa (OM)
  • jalkaprässi 2,9 * OM
  • penkille nousu  0,9 * OM
  • soutu (seated row) 0,8 * OM
  • Pystysoutu 0,7 * OM

Joutuu jokusen kerran vielä käymään salilla, että tavoitepainot saa ladattua tankoon.  Yllättävän kovat tavoitepainot; useimmat pyöräilijät kun ovat aikamoisia kynäniskoja.

No responses yet

Sep 25 2014

25.9. Reissua pukkaa

Published by under Treenaus

Viime viikon jenkeissä, josta kotiuduin myöhään sunnuntai-iltana. Maanantai meni aikaerokurimuksen kourissa ja tiistaiaamusta neljän pintaan lähtö kohti Seutulaa ja Kroatiaa. Maanantain pikainen hotellitiedustelu tuotti tulokseksi tyhjää hotellin kuntosalin varustelun kohdalta, joten jätin pitkästä aikaa treenikamat kotiin. Viime viikolla poljin ehkä kymmenisen tuntia kuntopyörää – tiedäthän, sellainen ihmeellinen vekotin, jossa satulalla on leveyttä noin kolme kertaa sen mitä HKUni satulalla on. Tällä viikolla treenit ovat sitten jääneet väliin, jos parina päivänä tapahtunutta reipasta kävelyä hotellilta seminaaripaikalle ja takaisin ei lasketa.

Treeniä on kuitenkin kertynyt ihan mukavasti myös tämän blogin hiljaisuuden aikana; vaikka olen ollut paljon matkoilla, niin hotellin kuntosaleilla olen pyrkinyt käymään noin kerran päivässä.

Ensi viikko menee Montenegrossa ja sitä seuraava Brysselissä.  Hyvä ystäväni määritteli työmatkan “palkanlisäksi”. Tämän määrityksen mukaisesti olisin jo miljonääri.

No responses yet

Sep 25 2014

I’m back – olen selkä

Published by under JotainIhanMuuta

Olin jo käytännössä heittänyt blogilusikan nurkkaan, kunnes aiemmin tällä viikolla “Piikkari” kommentoi blogiani. Piikkari on – tai oikeammin oli – toinen blogisti, jota lukiessani useimmiten ajattelin, että osaisinpa kirjoittaa kuten hän. Toinen on veli Terhi. Kiitos palautteesta, lupaan herätä horroksesta.

2 responses so far

Jul 13 2014

Palautumisen tila: aliharjoitellut

Published by under Treenaus

Koko viikko mennyt joko pitkään töissä tai sitten heinänteossa. Jokusen kerran mitattu sykettä, mutta Polarin armoton tuomio on “Aliharjoitellut”.

Tätä kirjoitan Frankfurtin kentällä, matkalla ameriikan ihmemaahan. Lenkki- ja salikamat ovat mukana, yritän muuttaa palautumisen tilastatuksen.

No responses yet

Jul 07 2014

Maanantai 7.7. salilla

Published by under Treenaus

Aamusali ennen duunia. Ykköspäivä. Teen salilla noin tunnin treenin, neljä kertaa viikossa. Viime viikolla erinäköisten syiden takia en käynyt kuin kerran pyöräilemässä neljän salikerran lisäksi. Polar on huudellut nyt jo muutaman päivän, että olen aliharjoitellut. Salikäynnit kun eivät ihan riitä pitämään mittaria tyytyväisenä.

Muiden kuin jalkapäivän treenin palautusaika on noin 4 tuntia ja harjoitus on aina vaikutukseltaan “kevyt”. Tällöin katsotaan siis koko treenin vaikutusta. Älä aja siihen miinaan, että voisit saman tien mennä salille toisen kerran. Seuraamani ohjelma on rakennettu siten, että päälihasryhmät treenataan varsin perusteellisesti ja treenin jälkeen lihasryhmä vaatii noin 5-7 päivää lepoa.

2 responses so far

Jul 03 2014

Pari sanaa treeneistä

Published by under Treenaus

Kauden pääpyöräilytapahtuma – Vätternrundan – on siis nyt poljettu. Yritän saada siitä joitain ajatuksia tallennettua näille sivuille viikonlopun aikana. Ikää on mittariin kertynyt jo niin paljon, että jos en pian niitä kirjoita, niin kohta ei ole enää mitään kirjoitettavaa jäljellä. Verbaalihortoilu sikseen, olin sanomassa, että nyt on taas treenielämän paras aika, kun ei ole pakko treenata jotain tapahtumaa varten. Aikaisemmin keväällä aina kun pääsi treenaamaan, niin kannatti mennä pyöräilemään, koska oli pakko kerätä kilsoja ennen Vrundia.

Nyt sen sijaan voin tehdä erittäin hyvällä omatunnolla ihan niitä treenejä mitkä hyvältä tuntuvat. Suorastaan vapauttava tunne. Taidankin lähteä pyöräilemään silkasta ilosta…

Hyvän kunnon, painonhallinnan jne lisäksi liikkumisen tuottama endorfiinihumala lienee ainakin minulla treenaamisen perimmäinen tarkoituskin. Pidän pyöräilystä ihan älyttömästi, mutta toisaalta tunnistan itsestäni sen, että joskus tavoitteilla saadaan treeni-iloa hetkellisesti pienennettyä. En esimerkiksi tunne kovin montaa heeboa, jotka innosta piukeina lähtevät tekemään kovia intervallitreenejä, mutta silti intervallitreenit tulee tehtyä. Kehittyminen ja tavoitteiden saavuttaminen silloin tällöin vaatii epämukavuusalueelle menemistä.

Treeniviikko koostuu nyt neljästä salikäynnistä. Jalat teen “lajinomaisesti”, eli pyöräilemällä. Esimerkkinä jalkatreenistä ajoin viime viikolla voimavetoja eli “kontrastiharjoituksen” (kts. kirja “Aja kovempaa!” s. 103). Lisäksi ajan pyörällä lenkin tai kaksi viikon aikana, viikonloppuna yksi pitkä pyöräily tai melonta. Treenikertoja kertyy aika monta viikolle ja Polarin V800 kerää minuutteja enemmän mitä vuosiin. Kuten työkaverini jaksaa julistaa: Life is goooooood!

No responses yet

Jul 01 2014

Kesäkuun treenit

Published by under Treenaus

Kiireitä, mukamas, siksi täällä on ollut hiljaista.

Kesäkuulle kirjasin 27 harjoitusta. Luku on aika korkea, mutta se sisältää pari kertaa pyörällä tehdyn salikäynnit, jolloin siirtyminen oli suuntaansa vain noin vartin verran. Vätternrundan jälkeen pidin Polarin suosituksesta viikon tauon. Muutoin treeniä kertyy tasaisesti ja kohtuullisen monipuolisesti.

Kesäkuussa liikuin yhteensä 7 minuuttia vaille 35 tuntia, joskin taas tuo Vätternrundan 300 kilsan pyöräily vähän kuorruttaa lukemia. Kaloreita paloi 24 288 ja pyöräilyä kertyi reilu 600 kilsaa. Pyöräily lisäksi aloitin jälleen aktiivisemman salitreenin, kävin melomassa ja hakkasin halkoja.

No responses yet

Next »